Söndag del 2

The Mummified Monk

Sedan åkte vi och tittade på den mumifierade munken. Han hette Phra Khru Samathakittikhun (tror jag stavade rätt....) och levde med sin familj fram till han var 50 år, då han bestämde sig för att leva resten av sitt liv som en munk. Han var känd för sitt sätt att meditera eller lära ut att meditera och för att han såg sin egen död, som inträffade 1973 då han var 79 år. 
Hans familj valde att mumifiera honom i meditations-position för att uppmana framtida generationer att ägna sig åt Buddhism för att inte lida.
(Han har solglasögon på sig, hihihi...)

Om den mumifierade munken

Utanför templet där han satt blev vi först välsignade av en livs levade munk, och fick vita armband som man inte får ta av. De ska ramla av och när den gjort det får man inte sätta på den igen. Då ska den ge tur.
Bredvid honom fanns det en rund grej med en utbiktning i mitten där man skulle gnugga med en fuktig hand. Om den gav ifrån sig ett klingade ljud har man en ren själ. Danne var den enda som kunde får den att låta lite grand.
Det var två små thai-tjejer där som fick den skrika bara de kom i närheten.


Kommentarer
Postat av: Alexsandra

åh, herregud! Jag var på samma ställe för ett par år sen. såg dem där stenarna och red elefan. Vi var också i de där buddha templet och såg den där munkmumien. haha känner igen massa när jag ser dina bilder :). Jag hoppas att du har det super bra där! :). ha det bra och ta hand om dig <3

2009-04-13 @ 19:26:52
URL: http://posebaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0